Friday 1 April 2011

..selagi hidup...selagi itu beramal...

Salam Jumaat yg Barakah...semoga sentiasa di bwh lindungan & Rahmat Allah Taala selalu..InsyaAllah..
Harini..tazkirah rgkas just nk peringatkan diri n sesiapa je pun yg membaca...smga beroleh kehidupan yg diberkati n diredhai Allah di dunia n di akhirat..Aminn


..beringat n beramal sebelum menjelmanya 7 perkara..
Rasulullah saw pernah bersabda: 
“Segeralah beramal sebelum datang tujuh perkara; apakah kalian akan menanti sampai datang kemiskinan yang melupakan, atau kaya yang membuat sombong, atau sakit yang merusak kehidupan, atau tua yang melemahkan kekuatan, atau kematian yang menyegerakan, atau datangnya dajjal, makhluk ghaib yang paling buruk dinanti, atau datangnya hari kiamat, hari yang sangat dahsyat dan mengerikan” (HR. Turmizi)

1) Beramal sebelum kemiskinan melilit
Rasulullah saw mengatakan: 
"kemiskinan hampir menjerumuskan orang ke dalam kekafiran"

2) Beramal sebelum kaya yang menyombongkan
Rasulullah saw bersabda:
Sebaik-baik harta yang baik yang  dimiliki oleh orang yang baik

3) Beramal sebelum sakit yang merosakan hidup
Rasulullah saw bersabda:
"Dua nikmat yang bnyk membuat orang rugi dalam memperdagangkannya : sihat dan waktu luang"

4) Beramal sebelum tua yang melemahkan
Allah berfirman:
Allah, Dialah yang menciptakan kamu dari kadaan lemah, kemudian Dia menjadikan (kamu) sesudah keadaan lemah itu menjadi kuat, kemudian Dia menjadikan (kamu) itu sesudah kuat itu lemah (kembali) dan beruban.Dia menciptakan apa yang dikehendaki-Nya dan Dialah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Kuasa. (ar-Rum:54)

5)Beramal sebelum kematian datang secara tiba-tiba
 Allah berfirman:
Tiap-tiap umat mempunyai batas waktu; maka apabila telah datang waktunya mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaatpun dan tidak dapat (pula) memajukannya. (al-A'araf: 34)

6)Beramal sebelum Dajjal datang
“Dajjal tidak akan muncul sehingga sekalian manusia telah lupa untuk mengingatnya dan sehingga para Imam tidak lagi menyebut-nyebutnya di atas mimbar-mimbar.” (HR Ahmad 16073)
7) Beramal sebelum hari kiamat tiba
"Wahai manusia, takutilah Pemelihara kamu! Sesungguhnya kegoncangan Saat adalah satu hal yang besar. Pada hari apabila kamu melihatnya, tiap-tiap ibu yang menyusui melupakan apa yang dia menyusukan, dan tiap-tiap yang mengandung menggugurkan kandungannya, dan kamu melihat manusia mabuk, padahal mereka tidak mabuk, tetapi azab Allah adalah keras." (al-hajj: 1-2)




sumber rujukan: akanmati.wordpress.com 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...